Be careful what you wish for…

“Be careful what you wish for…” Ik hoor dit zinnetje regelmatig. Waarschijnlijk omdat ik het zelf vaak zeg 🤔. OK, niet zo’n goed voorbeeld misschien. Maar goed, het punt wat ik wil maken is dit: wat er na de ‘…’ komt bij deze zin is: “Because you just might get it.” En, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me realiseer hoezeer deze tegeltjeswijsheid klopt. Verlangens hebben de neiging om uit te komen. Niet als een geheim principe van ‘The Secret’, maar gewoon omdat waar je aandacht en energie in stopt, grotere kans maakt om waarheid te worden. En wensen is een vorm van je aandacht richten waar veel energie achter zit. Veel meer dan ‘overpeinzen’ of ‘beargumenteren’. Zo is een verliefdheid tussen twee mensen die vanuit hun diepste wens samen willen zijn, een niet te stoppen kracht. Geloof me, ik kan het weten.

Maar als dit zulke sterke energie is, dan is het belangrijk om deze gericht in te zetten. Zet je je verlangens willekeurig in, of verlang je elke tien minuten iets anders, dan wordt je leven een rommelige boel. Wees voorzichtig dus, anders loop je zo in zeven sloten tegelijk.

OK, ik wil graag ‘voorzichtig wensen’

Dan volgt hier een oefening. Het gelukskwadrant levert je snel aantal onderwerpen op waar je mee aan de slag kunt. Of misschien heb je die sowieso al een onderwerp waar je al een tijd iets mee wil. De oefening gaat over het vormen van een scherp beeld van wat je wilt bereiken. Met andere woorden: hoe ziet het eruit als het gelukt is? En wat is de wens die onder het onderwerp ligt?

De oefening is even leuk als simpel:

  • Breng je bewuste aandacht naar het onderwerp waar je mee aan de slag wil (dat kan echt álles zijn!).
  • Maak vervolgens contact met het verlangen / de wens die onder het onderwerp ligt. Waarom wil je hier zo graag mee aan de slag?
  • Als je dat verlangen voelt, wordt het pas echt leuk. Nu mag je namelijk gaan fantaseren hoe het eruit ziet als het verlangen vervuld is.
  • Teken jezelf actief in het plaatje van jouw vervulde verlangen. Hoe ziet jouw wereld eruit als je jouw onderwerp naar keuze succesvol in je leven hebt ingepast?
  • Neem minimaal 10 minuten de tijd voor deze oefening.
  • Noteer na afloop eventuele inzichten en hoe het plaatje eruit ziet
  • De laatste stap: laat nu vervolgens het beeld los en vertrouw erop dat je aangescherpte beeld je in de nabije toekomst alerter maakt op kansen om dit beeld dichterbij te brengen en je motivatie vergroot om met jouw onderwerp aan de slag te gaan.

Het loslaten van het beeld is een belangrijke stap: anders kan de situatie zich voordoen dat je krampachtig gaat streven naar dit plaatje. En langdurig verlangen naar iets wat je (nog) niet hebt, is één van de meest effectieve manieren om je eigen ongeluk te organiseren.